+38 (044) 592-01-95

7 грудня 2017 року Верховною Радою України підтримано у другому читанні проект №6776-д. Закону України "Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень у 2018 році".

Зазначений законопроект прийнято з врахуванням поправки, наданої народним депутатом, Оксаною Продан, яка запропонувала внести зміни до п. 21.3. Податкового кодексу, згідно з яким: «Шкода, завдана платнику податків незаконними рішеннями, діями чи бездіяльністю посадової або службової особи контролюючого органу, відшкодовується за рахунок коштів державного бюджету, передбачених для фінансування цього органу, незалежно від вини цієї особи». При цьому, посадова або службова особа контролюючого органу несе перед державою відповідальність в порядку регресу в розмірі виплаченого з бюджету відшкодування через незаконні рішення, дії чи бездіяльність цієї посадової (службової) особи.

Вищезазначені положення наберуть чинності з дня наступного за днем опублікування цього Закону.

Ці зміни лише узгоджують положення Податкового кодексу з положеннями національного законодавства України, що регулюють питання відшкодування шкоди державою, адже цей механізм уже закріплений в ст. 56 Конституції України, ст. 1173, 1174 Цивільного кодексу України, ч. 2 ст. 25 Закону України «Про звернення громадян», ч. 3 ст. 11 Закону України «Про державну виконавчу службу».

Слід зазначити, що мова йде не про шкоду у вигляді витрати на правову допомогу щодо оскарження незаконних рішень, дій чи бездіяльності посадової або службової особи контролюючого органу, а про шкоду, яка може виражатися у формі майнової інфляції, процентів за незаконне користування державою грошовими коштами платника, упущеної вигоди, а також моральної: завдання шкоди діловій репутації компанії.

Отже, законодавча підстава можливості платників податків отримати повне відшкодування збитків, заподіяних незаконними діями податківців, є. Однак у більшості випадків особи, які оскаржують в судовому порядку дії, рішення чи бездіяльність податкових органів, ставлять питання лише про визнання незаконними та скасування певних рішень, визнання незаконними дій чи бездіяльності або зобов’язання вчинити певні дії. Лише в одиничних випадках суб’єкти оскарження вимагають відшкодування шкоди, спричиненої такими неправомірними рішеннями, діями чи бездіяльністю. Адже попри законодавче закріплення механізму відшкодування шкоди платникам податків, на жаль, доводиться долати досить тернистий і довгий шлях, щоб відновити справедливість та захистити свої права. Складнощі можуть виникнути уже на початковій стадії захисту – складання позовної заяви та визначення підсудності такої справи. Проблему посилює відсутність практики застосування судами законодавства у вирішенні справ зазначеної категорії.

Юридична компанія «Dega Partners» надає послуги щодо представництва інтересів юридичних осіб у спорах із органами державної влади в рамках адміністративного процесу, а також інших спорах в рамках цивільного та господарського процесів. Серед іншого, наші адвокати мають великий досвід ефективного захисту інтересів у спорах щодо відшкодування шкоди, завданої платнику податків незаконними рішеннями, діями чи бездіяльністю посадової або службової особи контролюючого органу.

FacebookTwitterLinkedin
Задать вопрос
1000 максимум символов