Фіксація порушень ПДР в автоматичному режимі. Аналіз наслідків притягнення до адміністративної відповідальності
Перший місяць роботи системи авто фіксації порушень ПДР характеризується наступними цифрами: зафіксовано 697 397 порушень, виписано 398 410 постанов про перевищення швидкості, оплачено 219 040 штрафів. Перший позитивний ефект – кількість порушень знизилося в 4,5 рази і більше 31 908 474 гривень надходжень до бюджету від сплачених штрафів.
Кількість вчасно сплачених штрафів не перевищує 54,9%, а це значить, що більше 45% виписаних штрафів переходять в розряд потенційно відкритих виконавчих проваджень з метою примусового стягнення суми штрафів.
Аналізуємо ситуацію, коли щодо особи винесена постанова у справі про адміністративне правопорушення, в тому числі за порушення ПДР, але особа не проінформована про таку подію.
По-перше, така ситуація є досить поширеною та приносить багато проблем особі у вигляді додаткових фінансових втрат та нех, тування особистого чи робочого часу.
По друге, постанова набирає законної сили як з моменту фактичного вручення особі яка притягується до адміністративної відповідальності, так і «умовного вручення», яким є повернення постанови установою що надає поштові послуги з підстав невручення її адресату.
До чого призводить таке умовне вручення:
Постанова у справі про адміністративне правопорушення набирає законної сили зі збігом 10 днів на процедуру адміністративного оскарження.
Постанова яка набрала законної сили отримує статус виконавчого документу.
Відразу після отримання статусу виконавчого документу постанова засобами поштового зв’язку направляється в органи Державної виконавчої служби.
Державна виконавча служба протягом 3-х днів з моменту отримання виконавчого документу на свою адресу відкриває виконавче провадження щодо примусового стягнення суми штрафу.
Як змінюється фінансова складова від базової суми штрафу визначеної в постанові про притягнення до адміністративної відповідальності – тобто як змінюється сума яка підлягає стягненню (критерій фінансових втрат особи):
Як вже зазначалось, за умов обізнаності про наявність постанови та сплати суми штрафу протягом 10 календарних днів діє гарантована знижка 50%. Тобто витрати особи становитимуть половину суми штрафу та банківські витрати.
Особа має право сплатити суму штрафу протягом 15 календарних днів без додаткових санкцій. Тобто фактичні витрати становитимуть повну суму штрафу та банківську комісію.
Якщо з моменту набрання постановою законної сили, тобто умовного чи фактичного вручення постанови, особа не сплатить повну суму протягом 15 календарних днів – сума штрафу яка підлягає сплаті/стягненню подвоюється. Тобто фактичні витрати становитимуть подвійну суму штрафу та, ймовірно, більшу банківську комісію яка може бути визначена у відсотковому співвідношенні до суми платежу.
Якщо постанова надійшла до органів Державної виконавчої служби з метою примусового виконання, то стягненню підлягає
подвійна сума штрафу;
виконавчих збір;
витрати виконавчого провадження понесені державним виконавцем на супроводження справи.
Яким чином особа може дізнатись про наявність виконавчого провадження?
Як вже зазначалось, таку інформацію можливо самостійно отримати перевіривши свої ідентифікаційні дані в Єдиному реєстрі боржників або в реєстрі Автоматизованої системи виконавчих проваджень.
З таких джерел особа отримує інформацію про:
наявність виконавчого провадження;
статус виконавчого провадження;
орган який здійснює примусове виконання;
контактні та ідентифікаційні дані державного виконавця;
дату відкриття виконавчого провадження.
АЛЕ реалії життя набагато швидші за теорію. З чим стикається більшість осіб щодо яких ініційоване виконавче провадження:
Про відкриття виконавчого провадження виноситься постанова яка надсилається засобами поштового зв’язку боржнику. Тобто це певний, а іноді тривалий час, від кількох днів до півтора місяця. І це за умов що державний виконавець надсилає постанову, а бувають випадки коли в органу ДВС відсутні кошти на поштові витрати.
Після відкриття виконавчого провадження державний виконавець вчиняє дії спрямовані на забезпечення фактичного виконання виконавчого провадження:
Накладення арешту на ВСЕ рухоме та нерухоме майно.
В сучасних умовах, державний виконавець має технічну можливість отримати доступ до інформації про майно, банківські рахунки та активи в електронному вигляді. Всі виконавчі дії вчиняються в електронному вигляді безпосередньо в автоматизованій системі виконавчих проваджень. Також нещодавно запроваджено процедуру автоматичного арешту банківських рахунків.
Ви зрозуміли: – де електронних обмін повідомленнями та інформацією, а де швидкість та надійність Укрпошти.
З врахуванням описаної специфіки особа швидше дізнається про наявність виконавчого провадження з повідомлення банківської установи про накладення арешту на рахунок відповідно з постановою органу ВДВС.
В цій ситуації, швидким та оптимальним рішенням буде сплатити описану вище максимальну суму витрат для розблокування рахунків та майна, оскільки процедура оскарження дій державного виконавця є тривалою, а наслідками ігнорування арешту банківського рахунку може стати:
Відібрання на зберігання транспортного засобу який перебуває в розшуку.
Неможливість вчиняти нотаріальні правочини в зв’язку з перебуванням в ЄРБ.
Заборона виїзду за кордон України.
Інші суттєві обмеження які спричинять глобальні незручності.
Торкнемося процедури оскарження:
Постанову в справі про адміністративне правопорушення можливо оскаржити протягом 10 днів в адміністративному порядку з моменту вручення, або в судовому порядку в межах процесуальних строків.
Неправомірні дії чи бездіяльність державного виконавця оскаржується в судовому порядку в межах строку позовної давності.
Загальним резюме процедури оскарження є:
Потреба в спеціальних юридичних знаннях, яка передбачає залучення юридичних радників.